Toyota
Landcruiser PZJ75
April
2001
Dit
jaar hebben Anouk en ik de maanden mei en september vakantie. In
mei willen we met de Landcruiser naar Turkije en in september staan
Spanje en Portugal op het programma. Maar voor vertrek is er aan
de auto nog wel het één en ander te doen. Zo willen we er andere
stoelen in hebben en achterin de auto moeten we kunnen slapen en
is er bergruimte nodig voor de bagage. In verband met de te verwachten
slechte wegen onderweg dienen de aluminium velgen plaats te maken
voor stalen exemplaren.
Manfred
weet in Duitsland een tweetal elektrische Recaro stoelen te bemachtigen
met werkelijk alles erop en eraan. Wel dient er een montageplaat
gemaakt te worden met bevestigingssteunen om de Recaro stoelen pas
klaar in de auto te kunnen monteren. Ook het vinden van de stalen
velgen verloopt voorspoedig. De vorige eigenaar van de auto heeft
de originele stalen spring velgen nog liggen voorzien van goede
banden. Tegen een geschikte prijs kan ik ze komen halen. Bij het
wisselen van de wielen maak ik tevens de wielkasten nog even goed
schoon en voorzie deze van een stevige laag tectyl.
Het
indelen van de laadruimte en het maken van de bagagebakken is het
meeste werk. Samen met Manfred en Bob worden van hoeklijn en plaatmateriaal
een tweetal mooie bagagebakken vervaardigd. De rubbermatten maken
plaats voor een plaat betontriplex waarop de beide bakken kunnen
worden vastgeschroefd. Tevens worden de bakken ook tegen de zijkant
van de laadruimte vastgeschroefd. Terwijl Anouk een paar dagen van
Brugge geniet met een paar vriendinnen maak ik, samen met mijn schoonvader
Han, een paar keurige afsluitbare deksels voor de bagagebakken.
Door middel van een losse plank ontstaat als het ware een tweede
vloer waarop geslapen kan worden. Deze losse plank kan in dubbelgevouwen
toestand tevens dienst doen als tafeltje door hem op boekenplank
steunen te monteren aan de binnenkant van het achter portier. Op
het hout wordt aan de linkerkant een Alu-profiel geplaatst. Enerzijds
liggen nu voor het slapen een tweetal campingmatrasjes precies klem
en kunnen niet verschuiven, anderzijds kunnen aan de andere zijde
van het profiel de ingeklapte tafel en een tweetal stoelen rechtop
worden vastgezet aan de linkerzijkant van de laadruimte.
Voor
de bagagebakken is nog ruimte voor een brandblusser, verbandtrommel
en een drietal jerrycans. Zo hebben we 20 liter diesel, 5 liter
benzine voor de benzinebrander en 5 liter olie bij ons. Vriend Saco
is elektrisch erg handig en hij sluit, behalve de elektrische Recaro
stoelen, een radio-CD aan met een tweetal boxen achterin. Tevens
sluit hij een tweetal leeslampjes aan en een mogelijkheid om achterin
de auto driemaal 12V in te pluggen voor een lamp of het opladen
van mobiele telefoons. De auto heeft een 24V systeem, hierdoor is
het plaatsen van een omvormer noodzakelijk die de spanning van 24V
terugbrengt naar 12V. Het is namelijk niet wenselijk om voor de
12V toepassingen de stroom van één accu te gebruiken.
Februari
2001 (262.414 km)
Inmiddels
ben ik al drie maanden eigenaar van een Toyota Landcruiser en heb
ondertussen 8000 km afgelegd. Vooral asfalt kilometers tussen Ommen
en Wijchen omdat ik hier voor mijn werk een klus had uit te voeren.
Een goede manier om de auto te leren kennen en uit te vinden of
hij enigszins betrouwbaar is. Dat was zeker het geval anders kon
hij zo weer in de verkoop! Ondertussen had Manfred de totale onderhouds-
en reparatie geschiedenis van onze Landcruiser boven water getoverd.
Hij had iedere keer keurig zijn beurtjes gehad en had een paar reparaties
gehad aan bladveren, koppeling en vliegwiel. Het is trouwens wel
even wennen aan de prijzen van de onderdelen en de onderhoudskosten.
Dit is van een hele andere categorie dan van een eenvoudige Yamaha
XT600 éénpitter!
Om
straks op reis zeker te zijn van een technisch goede auto laat ik
de Landcruiser een nul-beurt geven bij Toyota dealer van Leussen
bij mij om de hoek. Ludo en Mark zijn twee jonge enthousiaste en
vakkundige monteurs die het liefst aan grote auto’s sleutelen. Het
is een volle dag werk om de auto flink onder handen te nemen en
de monteurs werden niet zenuwachtig van mijn aanwezigheid. Want
ik liep hun de hele dag flink voor de voeten in een poging om de
auto ook technisch zelf te leren kennen. De onderstaande werkzaamheden
werden uitgevoerd;
APK keuring met roetmeting
Nieuwe nummerplaten gemonteerd
Olie en oliefilter vervangen
Luchtfilter en brandstoffilter vervangen
Klepspeling gecontroleerd
Distributieriem, spanrol en multiriemen vervangen
Lekkage brandstofpomp verholpen
Gloeispiralen en koolborstels vervangen
Remmen gereinigd en gesmeerd
Banden en bandenspanning gecontroleerd
Aandrijfassen en kogels doorgesmeerd
Olie ververst van versnellingsbak, tussenbak en cardan
Remolie en koppelingsvloeistof ververst
Beide accu’s en accuklemmen vervangen
Eén ruitenwisserrubber vervangen
Verlichting gecontroleerd
Portieren en sloten gesmeerd
|